پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

درباره ی آزمون نظام مهندسی ساختمان

                

سازمان نظام مهندسی ساختمان، حدود 10 سال پیش به منظور ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد  این حرفه، و با حمایتهای وزارت مسکن و شهرسازی پا به عرصه وجود گذاشت. سالهای قبل، به علت فقدان یک نهاد مقتدر جهت سازماندهی مهندسان و فعالیت های آنان و همچنین نبود تعرفه­های یکسان، نوعی خلا قانونی در امور مهندسی به ویژه مهندسی ساختمان که بخش بسیار بزرگی از سرمایه های کشور را نیز به خود اختصاص داده است، خود نمائی می­کرد. در مواردی که مشکلی در اجرای پروژه­ای پیش می­آمد و به خوبی به انجام نمی­رسید، چه به دلیل عدم صلاحیت مجری و چه به دلیل نبود نظارت کافی، مرجعی برای رسیدگی وجود نداشت. این موضوع لزوم ایجاد  یک تشکل سازمان یافته و کاملا حرفه­ای در هر یک از شاخه های مهندسی را بیش از پیش ضرورت می­بخشید. بر همین اساس و با مشاهده چنین کاستی­هایی، نظام مهندسی ساختمان بوجود آمد. این سازمان پس از بررسی دوباره صلاحیت فارغ التحصیلان دانشگاهی از لحاظ مهارتهای اجرائی و همچنین برگزاری آزمون صلاحیت علمی، با اعطای رتبه و پروانه اشتغال به کار مهندسی تا حد زیادی خلاء های  فوق  را پوشش داد.

این تشکل حرفه ای تقریبا اغلب شاخه­های مرتبط با ساختمان، یعنی عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه برداری، و ترافیک را تا حدودی تحت پوشش قرارداده است.

ادامه مطلب ...

آشنایی با وینیل، از مصالح جدید و مفید ساختمانی

 

 

تولید وینیل یک فرآیند تولید بسته اتوماتیک با تکنولوژی بالا است و تقریبا تمام ضایعات آن به چرخه تولید بازمی گردد. مطالعات نشان داده است که تولیدات وینیل تنها یک درصد آلودگی کل ناشی از مصارف گاز و نفت را تولید می کنند و انرژی مصرف شده برای تولید وینیل سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولیدات آلومینیومی است.
 همچنین مطالعاتی که توسط Principia Partners انجام گرفته است، نشان می دهد که بیش از 98 درصد وینیل موجود می تواند به چرخه تولید بازگردد.

وینیل در مقایسه با سایر مواد به کار رفته در ساختمان سازی دوام قابل قبولی دارد. یک مثال ساده در این مورد، پوشش های بام وینیلی می باشد. این پوشش های تک لایه وینیلی، بیش از 30 سال عمر می کنند. وینیل بهترین انتخاب برای پوشش کف ها و پوشاندن دیوارهاست، بخصوص در محل های پر رفت  وآمدی همچون مراکز بهداشتی.
 انتخاب لوله های PVC برای مواردی که لوله ها زیر خاک قرار می گیرند بسیار به صرفه است، چرا که بدون هرگونه نیازی به نوسازی، بدون ترک خوردن و زنگ زدن عمر می کنند.

ادامه مطلب ...

دانلود جزوه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

 

برای ارائه یک نقشه بی نقص و کامل و اجرایی و جلوگیری از تغییرات ناخواسته بعدی درمعماری  و اجرای ساختمان طبق نقشه اولیه باید مهندسین معمار – محاسب عمران– مکانیک و برق (تاسیسات) از ابتدا و قبل از نهایی کردن طرحهای خود باهم در ارتباط باشند و در واقع طراحی با مشورت چهار مهندس پیش برود. این امر نشان دهنده لزوم آشنایی مهندسین معماری و عمران با مباحث تاسیسات ساختمان است. جزوه هایی که هم اکنون برای دانلود در اختیار شما قرار گرفته توسط مهندس امیدی تهیه و تنظیم شده است.

ادامه مطلب ...

چسب بتن آب بند - Concrete Adhesive

 

هدف از استفاده:

  ساشیمی 810 محصولی است که با قدرت چسبانندگی بسیار بالا ، قابلیت استفاده در آب بندی و نفوذ ناپذیر نمودن کلیه سطوح ساختمانی را دارا می باشد .  

علاوه بر این ترکیب فوق در کلیه عملیات تعمیر وترمیم سازه های بتنی واتصال انواع ملات یا پلاسترهای ساختمانی  به سطوح زیرکار،  نیز کاربرد دارد .

 استفاده از این محصول ، مقاومت چسبندگی ملات یا بتن حاصل را به میزان قابل توجه افزایش داده و ضمن ارتقاء خواص مکانیکی دیگر ، پایداری و دوام مخلوط را در مقابل عوامل گوناگون فیزیکی و شیمیایی افزایش می دهد

ادامه مطلب ...

تمیز کردن نمای ساختمان

 

در تمیز کردن نمای ساختمان نکاتی را باید رعایت کرد که به شرح زیر می باشد :


1-  به طور مسلم ، در مواقع بنایی روی سطوح دیوارهای آجری ، سنگهای نما ، اندودهای سیمانی و اندودهای شیمیایی ملات پاشیده می شود که قبل از سکنی گزیدن در ساختمان باید این ملاتها از سطح نما گرفته شود.


2-  شوره سفید رنگ در آجرهایی دیده می شود که در اثر مکش آب و یا جذب رطوبت ، نمکهای موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجرکاری ساختمان نمایان می سازند. ابتدا به علت ناچیز بودن آن را جارو می زنیم . چنانچه شوره زیاد باشد ، آن را چند بار با آب و جارو می شوییم . اگر با شستن برطرف نشد ، با اسید رقیق و برس سیمی ، شوره های حاصله را از نما پاک می کنیم.


3-  در شهرهای بزرگ صنعتی ، سطوح تمامی بناهایی که در کنار کارخانه ها قرار دارند ، ممکن است دوده بگیرد . چنانچه دوده چرب نباشد ، با جارو و گردگیری می توان آن را تمیز کرد. اما اگر دوده چرب باشد ، به نسبت غلظت چربی آن از اسیدهای رقیق تا غلیظ استفاده می کنیم که پس از مصرف ، فورا باید سطح نما را با آب بشوییم . قابل توجه اینکه استفاده از اسید غلیظ باید به اندازه ای باشد که سطح آجرکاری و یا سنگهای آهکی دچار فرسودگی و خوردگی نشود.
ادامه مطلب ...

تشریح کامل نکات اجرایی نازک کاری ساختمان

لایه های مختلف دیوار اتاقها :
 
 1- دیوار سازی (آجر کاری با آجر سفالی و ملات ماسه سیمان)  2- شمشه گیری   3- گچ و خاک   4- سفید کار کشته کشی   5- سنگ قرنیز
ادامه مطلب ...