پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

دام خطرناک شرکتهای رتبه بندی در کمین مهندسین

با توجه به تماسهای عده کثیری از همکاران درخصوص مشکلات پیش آمده درخصوص ورود به شرکتهای پیمانکاری به منظور اخذ رتبه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، و مشکلات جدی و عدیده ای که برای ایشان ایجاد نموده است، موارد زیر به استحضار همکاران عزیز میرسد:

 

1- اغلب افرادی که اقدام به انتشار آگهی روزنامه ای در این رابطه می نمایند، دلالهایی هستند که در وهله اول اقدام به تاسیس شرکت و اخذ رتبه برای آن با استفاده از مدرک مهندسین می نمایند و سپس با مبالغ گزاف اقدام به فروش آن شرکت (و به نوعی مهندسین عضو آن) به افراد عموما بی سواد یا کم سواد می نمایند.

2-  در اغلب موارد دلال مورد نظر با سوء استفاده از اعتماد و همچنین بی اطلاعی و بی توجهی مهندس، با اخذ وکالتنامه تام از مهندس، بر خلاف اظهارات و توافق اولیه مبنی بر عضویت صرف در هیات مدیره، با استفاده از وکالتنامه مذکور مهندس را به سمت مدیر عاملی شرکت منصوب نموده و مسئولیت وی را بدون اطلاع او، بسیار بسیار افزایش می دهد.

3-  در تمامی موارد، اینگونه به مهندس القاء می شود که با امضای تعهدنامه ای، کلیه مسئولیتها از ضمه او ساقط شده و مهندس هیچ مسئولتی در قبال موضوعات سازمان نخواهد داشت! این ادعا مثل این می ماند که به فردی گفته شود که یک کامیون مواد مخدر را از شهری به شهر دیگر منتقل کند با این تصور که با تعهدی که به او داده شده،هیچ مسئولیتی از این باب ندارد! بدهی است که این تعهد هیچ اثری نداشته و مسئولیتهای قانونی هیچگاه قابل اسقاط و تفویض نیست.

4-  در موارد متعدد دیده شده است که به دلیل بی توجهی صاحبان شرکت و یا هر دلیل دیگر، به خصوص اغلب با عدم رعایت تکالیف مالیاتی، شرکت متحمل بدهیهای سنگین مالیاتی شده و مهندس نیز بی توجه به این موضوعات، در نهایت بصورت تضامنی با صاحبان شرکت، مسئول پرداخت تمامی بدهی های شرکت شده و یکروز چشم بار کرده و می بیند که تمامی حسابهای بانکی و دارائی های منقول و غیر منقول او از اتومبیل و آپارتمان و املاک گرفته تا شماره تلفن همراه اش بازداشت و مسدود شده است.

5- نکته مهم اینکه مهندس به هیچ وجه بدون موافقت صاحبان شرکت امکان خروج از شرکت را، حتی پس از پرداخت جرایم یاد شده ندارد و تمام تلاشهای مهندس برای خروج بی اجازه ایشان از شرکت ابتر خواهد ماند.و تنها راه خروج، جستجو برای پیدا کردن عنوان قانونی برای طرح شکایتهای پی در پی و زمانبر و طاقت فرسا در محاکم قضایی است.

6- اینها بخشی از مشکلاتی است که در نتیجه چنین قراردادی برای مهندس پیش خواهد آمد،لذا توصیه می شود به هیچ وجه و به هیچ قیمتی تن به چنین قراردادهایی داده نشود و درصورتی که به هر دلیل قصد استفاده از مدرک خود به این طریق را دارید اولا به هیچ وجه وکالت تام به کسی ندهید، و در ثانی به هیچ وجه به عضویت شرکت پایه 5 و 4 در نیایید و درصورت لزوم برای اینکار حتی المقدور با شرکتهای رتبه سه یا دو یا یک آنهم با بررسی وضعیت مالیاتی آن قرارداد امضا نمایید و حتما به مفاد قرارداد توجه و دقت کافی و وافی نمایید.