پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

مبلمان

کلمه مبلمان از لغت فرانسوی Ameublement گرفته شده است که در فارسی حرف (A)  اول آن حذف شده و معنای آن گسترده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. استفاده از لفظ مبلمان صرفا به جهت مبل ، صندلی ، میز و یا وسایلی که مرتبط با نشستن در یک فضا می باشد استفاده نمی شود بلکه شامل تمامی وسایل و تجهیزاتی می شود که ما به نحوی از آنها برای تجهیز فضای مورد نظر استفاده می کنیم تا نیازهای خود را مرتفع کنیم. این وسایل ممکن است کاربردی یا تریینی باشند ، بنابراین منظور ما از مبله کردن یک فضا مشخص می شود.

مبلمان از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده یک فضای معماری است که آن را قابل استفاده می کند و کاربری فضا را تعریف می کند. یک بنا می تواند از نظر معماری بسیار غنی بوده و طراحی آن کاملا اصولی و متناسب با استانداردها باشد اما انتخاب و چیدمان نامناسب مبلمان می تواند تمام ارزشهای آن را از بین ببرد.

به طور کلی مبلمان به دو بخش اصلی مبلمان اداری و مبلمان مسکونی تقسیم می شود که البته برخی فضاهای خاص مانند رستوران ، کافی شاپ ، آمفی تئاتر ، هتل و غیره نیز مبلمان مخصوص به خود را دارند.

در انتخاب مبلمان مناسب برای هر فضا دو فاکتور اساسی وجود دارد ؛ یکی سلیقه شخص و شرایط خاص فضا و دیگری اصول کلی که با توجه به کاربری آن فضا مشخص می شود و برای تمام کاربری های مشابه یکسان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد