پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

زلزله تهران ، فاجعه بشری

روزنامه ها از قول یکی از اساتید دانشگاه (دکتر عکاشه ) نوشته بودند که در صورت بروز زلزله با قدرت بالای ۷ ریشتر هفتاد در صد خانه های تهران ویران خواهد شد. بسیاری از ما که آثار زلزله را از طریق تصاویر منتشره در مجلات یا فیلم، خبر و تلویزیون می شناسیم زلزله مترادف است با آوار و ویرانی ساختمانها و اجسادی که بین آوار گیر کرده اند و فرشهای نیمه پاره و وسایل در هم شکسته.
در طول تاریخ بشریت شهرهای زیادی هستند که دراثر بروز زلزله به کل از بین رفته اند به طور مثال در چین به سال ۱۹۲۰ زمین لرزه ای با قدرت ۵/۸ ریشتر باعث از بین رفتن چند شهر و کشته شدن۲۰۰۰۰۰ نفر شد. یا زلزله ۱۹۸۷ مراکش که شهر کوچک اقاریر را به کل ویران کرد و یک سوم اهالی شهر را کشت یا زلزله ۱۷۵۵ لیسبون پرتقال که با قدرت ۷/۸ریشتر باعث کشته شدن ۶۰۰۰۰ نفر و ویرانی کامل شهر شد.
حقیقت این است که در حال حاضر قسمت اعظم ویرانی و کشتار در اثر زلزله در شهری مثل تهران که لوله کشی گاز بدون هیچ ضابطه أی انجام گرفته است در اثر آتش سوزی خواهد بود و نه ویرانی ناشی از تخریب خانه ها. هشت مرکز در تهران وجود دارد که وظیفه تحت فشار قرار دادن گازها در لوله به عهده این هشت مرکز است گاز برای اینکه در لوله ها جریان یابد تا حد مایع شدن تحت فشار قرار خواهد گرفت. قرار است هشت کارمند ( یا بیشتر) در صورت بروز زلزله جریان گاز لوله ها را با احساس اولین حرکات جدی زمین قطع کنند. در ژاپن این مهم به عهده دستگاهی ارزان قیمت و بسیار دقیق است که از این دستگاهها حتی در کنتور ورودی خانه ها هم نصب شده است و در صورت لرزش زمین خود به خود جریان گاز داخل لوله قطع خواهد شد. حتی اگر به فرض محال هر هشت کارمند نمونه در صورت بروز زمین لرزه به موقع و سر وقت جریان گاز را قطع کنند باز هم در اثر لغزش زمین در محل گسلهای تهران ( که کم هم نیست) شاهد شکستگی لوله گاز خواهیم بود گاز باقیمانده در لوله آنقدر است که شهر را به آتش بکشد. سوخت لازم برای سوزاندن شهر در تهران به خوبی مهیا است. از ماشینهای پر بنزین گرفته تا مخازن پمپ بنزین که حتی یکی از آنها برای زلزله ایمن سازی نشده اند و چوب و وسایل چوبی داخل منازل و فرشها و حتی آسفالت خیابانها که درحرارت خاصی خواهند سوخت. آتش سوزی در صورتی که مهار نشود به سرعت گسترش خواهد یافت. ضرب المثلی قدیمی میگوید شعله شعله را پیدا میکند.
از طرفی به دلیل در هم شکستگی گسل جریان آب ورودی به شهر تهران قطع خواهد شد. در اثر شکستن سدکرج بخش زیادی از کرج زیر آب خواهد رفت و شرق تهران نیز به همچنین. اما آب برای خاموش کردن غرب و مرکز و شمال تهران در دسترس نخواهد بود. به عبارت دیگر آتش اینقدر میسوزاند تادیگر شیئ قابل سوختنی باقی نماند. این یعنی تخریب بیش از ۹۰در صد تهران.
در صورت بروز زلزله در تهران اگر جزو افرادی بودید که بدون هیچ زخمی سالم ماندید و اگر توصیه های ایمنی قبل از زلزله را درست رعایت کردید امیدی نداشته باشید که از دست بیل و کلنگتان کار چندانی برای نجات جان عزیزانتان بر بیاید. لودر و جرثقیلهای عظیمی که برای این کار لازم است به هیچ جای این کلان شهر نمیرسد. اما توجه داشته باشید که شعله آتشی که در دور دست به چشمتان میاید با سرعتی بیش از ان که به تصور آید به شما نزدیک میشود. به راحتی اتحاد چند شعله باعث در محاصره قرار دادن افراد میشود و این یعنی سوختن زنده زنده در آتش یا خفگی در اثر استنشاق دود.
پیش بینی می شود در صورت بروز زلزله در تهران دو میلیون نفر در دم کشته شوند و دو میلیون نفر در هفته اتی. این پیش بینی که ظاهرا بسیار خوش بینانه است در عین حال فاجعه است. در طول تاریخ بشر هیچگاه میزان کشتار انسانها در اثر سوانح طبیعی از ۴۰۰هزار نفر فراتر نرفته است و در صورت بروز این فاجعه در تهران همانطور که در طی این سالها در بسیار زمینه های منفی رکورد زدیم عددی به دست میاید که بعید است هیچگاه در آینده این عدد تکرار شود. بزرگترین فاجعه تاریخ بشری.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد