پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

نرم افزار طرح اختلاط بتن

                


نرم افزاری فارسی جهت طراحی بتن 

لطفا از لینک زیر دانلود کنید

ضوابط فنی برای استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن منبسط شده

بلوک های سقفی از نوع پلی استایرن منبسط شده (که به نام های یونولیت و پلاستوفوم نیز شناخته می شود) در صورتی عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش . رواداری های ابعادی . مقاومت مصالح . شکل هندسی و روش اجرایی مناسب در آن رعایت گردد . بنابراین لازم است تا مشخصات بلوک تولیدی با ضوابط زیر انطباق داشته و در اجرا نیز از روش ها و محافظت های صحیح استفاده شود.

برای دانلود pdf  این مقاله که بالا به مختصری از آن اشاره شد روی لینک دانلود زیر کلیک کنید


دانلود مجله تخصصی رشته مهندسی عمران با عنوان بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 1دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 2دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 3دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 4دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 5دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 6دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 7دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 8دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 9دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 10دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 11دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 12و13دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 14و15دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 16و17دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 18و19دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 20دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 21دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 22دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 23دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 24دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 25دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 26دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 27دریافت مجله بنا

مجله تخصصی رشته مهندسی عمران شماره 28دریافت مجله بنا

سد لاستیکی

ایده استفاده از سدهای لاستیکی اولین بار در سال 1950 توسط «ایمبرسون» مطرح شد. در سال 1965 اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید.
هم اکنون در حدود 100 سد لاستیکی در آمریکای شمالی، بیش از 1000 سد لاستیکی در ژاپن و خاور دور، و در مجموع 2600 سد در نقاط مختلف جهان به طور موفقیت آمیز در دست بهره برداری میباشند

کاربرد ها و مزایای سدهای لاستیکی
کنترل سیلابها و تنظیم جریان رودخانه :

این کار نوسط دستگاههای الکترونیکی در اتاق کنترل و به طور خودکار انجام می گیرد. پایی آمدن رقوم سطح آب از یک سطح مشخص به معنای پایان سیلاب است، که در این صورت دستگاه الکترونیکی کنترل، دستور افراشتن سد را اعلام می دارد که با این اعلام کمپرسور هوا به کار افتاده و سد را باد میکند.

 

کنترل رسوب رودخانه
از آن جا که سکوی بتنی محل استقرار سد لاستیکی، در کف رودخانه و هم تراز با بستر آن کار گذاشته می شود، در هنگام خواباندن سد، شرایط رودخانه مانند شرایط قبل از احداث سد لاستیکی است. این ویژگی باعث می شود که پشت سدهای لاستیکی را رسوب پر نکند، زیرا در هنگام وقوع سیل که بیشترین بار رسوب گذاری رودخانه است، سد به صورت اتوماتیک به حالت خوابیده در می آید و رودخانه شرایط طبیعی پیدا می کند.

 

موارد استفاده از سدهای لاستیکی
1- کنترل سد و حفاظت ساحلی در برابر فرسایش.
2- نصب بر روی بندها و سدها به منظور افزایش ارتفاع آنها و کمک به تولید برق.
3- کاهش آلودگی آب.
4- افزایش ظرفیت ذخیره سدها.
5-مسائل تفریحی از قبیل شنا، قایق رانی،...
6- جلوگیری از نفوذ آب شور دریا به هنگام مد به ساحل.
 

مزایای اقتصادی سدهای لاستیکی نسبت به موارد جایگزین
از جمله مزایای اقتصادی این سد ها نسبت به موارد جایگزین شده عبارتند از :
1-سدهای لاستیکی به فونداسیون پیچیده ای نیاز ندارند.
2-این سد ها می توانند تا دهانه ای به طول 100 متر اجرا شوند.
3-این سدها به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند. قسمت عمده تعمیرات مربوط به سیستمهای مکانیکی سد می باشد. تعمیر و نگهداری بدنه سد نیز شباهت بسیاری به تعمیر لاستیک اتومبیل دارد و در صورت سوراخ شدن بدنه سد آن را مانند لاستیک اتومبیل پنچر گیری می کنند.
4-انعطاف پذیری سد در مقابل زلزله.
5- نصب و ساختن بسیار سریع.

 

اجرای سدهای لاستیکی
سدهای لاستیکی از یک تیوپ هوا که به یک بستر متصل می شود تشکیل شده است، انواع قدیم سدهای لاستیکینامیده می شد که به در آنها مخلوط آب و هوا برای متورم کردن تیوپ استفاده می شد، در حال حاضر از سدهایی به نام INFLATABLE DAM استفاده می گردد یعنی سدهایی که قابل باد شدن می باشند.
ساختمان سدهای لاستیکی را می توان متشکل از سه بخش دانست :
1- بدنه سد ( RUBBER DAM BODY )
2- بستر سد و تجهیزات مهار
3- سیستم کنترل و بهره برداری FABRI DAM

 

بدنه سد
بدنه سد پیشرفته تیرن جز تشکیل دهنده سد لاستیکی می باشد که ترکیبی از لاستیک و الیاف تقویت کننده بوده و به صورت ورق تولید می گردد. ورقه های لاستیکی در طولهای مورد نیاز به عرض 1 متر الی 2 متر تولید می گردد که از اتصال آنها به یکدیگر به صورت عرضی بدنه سد به صورت یکپارچه تولید می شود.
برای حفاظت بدنه در برابر عوامل جوی و همچنین اجسام معلق در آب از مواد مختلفی برای مقاومکردن بدنه استفاده می شود از جمله کلروپرن ( CR ) و اتیلن پروپیلن مونومد ( EPDM ) که هر دو ماده مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و تغییرات گسترده درجه حرارت محیط دارند که این نوع مواد از فیبرهای سخت که تحت فشار و حرارت زیاد قرار می گیرند تشکیل می گردد.

 

بستر سد و تجهیزات مهار
بستر سد عموماً در کف به صورت سطح و در دو طرف به صورت شیب دار ساخته می شود. لوله هایی که در پر وخالی کردن آب یا هوا به کار می روند عمدتاً در بستر کار گذاشته می شوند. بدنه لاستیکی سد به وسیله لوله و میله در محل نگه داشته و توسط پیچ مهار، نصب می گردد. با تزریق رزین پلیاستر در محل، این قسمت سخت و محکم می شود. بخش بیرونی پیچهای مهار پس از عبور از سوراخهای تعبیه شده در بدنه سد لاستیکی توسط مهره و واشر به بستر محکم می گردد. ارتفاع این پیچ و مهره ها پس از بستن سد لاستیکی بایستی پایین تر از سطح کف بستر رودخانه باشدتا از تجمع گل و لای هنگامی که سد خالی است جلوگیری به عمل آید.
نصب بدنه سد به بستر به دو روش سیستم مهاریک ردیفی و سیستم مهار دو ردیفی صورت می گیرد. مزیت سیستم مهار دو ردیفی این است که هر چه فاصله دو ردیف بیشتر باشد تأثیر تغییرات ارتفاع سد با نوسانات سطح آب به حداقل می رسد.

 

اتاق کنترل
ابعاد یک اتاق کنترل استاندارد در حدود 10 مترمربع می باشد، اتاق کنترل شامل یک قاب کنترل و یک کمپرسور هوا می باشد.
دلایل انتخاب هوا به جای آب برای متورم کردن سدهای لاستیکی :
انتخاب هوا به جای آب به چند دلیل زیر می باشد :

1-دسترسی به هوای تمیز با حجم زیاد خیلی راحت تر از دسترسی به آب تمیز با حجم زیاد است.
2- از لحاظ اقتصادی هزینه پرکردن سدهای لاستیکی با هوا خیلی کمتر از هزینه پرکردن با آب میباشد.
3-لوله های حامل آب جهت پر کردن سد اغلب به خاطر در بر داشتن آب حاوی رسوب مبتلا به گرفتگی شده و مشکلات تعمیری را بوجود می اورد.
4-سدهای پر شده از آب به یک سیستم لوله کشی خیلی پیچیده و لوله های قطور احتیاج دارند و برای پر کردن یک سد در هنگام نبودن آب اغلب به یک مخزن نگهداری آب در حاشیه آن نیاز است.
5-از لحاظ عملی هوا زمان خیلی کمتری از آب برای آهسته بلند کردن یک سد لاستیکی نیاز دارد.
6-سدهای پر شده از آب در یک هوای سرد ممکن است دچار یخ زدگی شود.
7-هزینه ساخت فونداسیون سدی که از آب پر شده نسبت به سدی که از هوا پر شده بیشتر است. علاوه بر این از 8-نظر سازه ای پی سد آبی از لحاظ استحکام به دلیل تحمل وزن عظیمی از آب روی خود از پی سد بادی حجیم تر است

برخی از مشکلات سدهای لاستیکی
1- آسیب دیدگی بدنه سد در هنگام خالی کردن باد بدنه.
2- برخورد اجسام بزرگ و نوک تیز که موجب آسیب به بدنه می شود.
3- فرار و خروج هوا : به هنگام خالی کردن باد بدنه سد ممکن است اجسام نوک تیز ایجاد پنچری نمایند و نیز هنگام سیلاب در اثر برخورد اجسام بزرگ مانند تنه درخت و... با بدنه سد در آن خراشیدگی یا سوراخ ایجاد گردد.

رده بندی بزرگ‌ترین پـل‌های دنیا

یکنام پل: آکاشی کایکو
محل: کوب- ناروتو، ژاپن
سال تکمیل: 1998
طول: 1991 متر (6529پا)
این پل بیش از صدها متر (یا 23درصد) طولانی‌تر از پل رکورددار قبلی یعنی پل‌گریت بلت دانمارک است. این پل جایگزین مسیرهایی شده است که کوب را به لوایا متصل می‌کرد. پهنای خطوط کشتیرانی بین‌المللی آکاشی استریت ایجاب کرد که پهنای این پل حداقل 1500متر باشد.
دونام پل: گریت‌بلت
محل:‌ کورسور، دانمارک
سال تکمیل:
1998 طول: 1624متر (5328پا)
پس از 100سال کشتیرانی بین جزایر زلاند و فونن سرانجام این سازه عظیم در سال 1998 به مرحله تکمیل رسید. این پل که بزرگ‌ترین سازه در تاریخ دانمارک است، توانسته است مسافرت‌های دریایی بسیار دشوار و طولانی را به یک مسیر 10دقیقه‌ای رانندگی کاهش دهد.
سهنام پل: رانیانگ ساوث
محل: چین
سال تکمیل:
2005 طول: 1490 متر (4888 پا)
پل رانیانگ ساوث سازه مرکزی یک پل پهن‌تر و مجتمع جاده‌ای است که از رودخانه یانگ‌تسه در استان جیانگسوی چین می‌گذرد. ساخت این پل آنقدر سریع بود که گفته می‌شود برای آن تنها نیمی از زمان ساخت پل آکاشی کایکیو صرف شد.
چهارنام پل: هامبر
محل: کینگستون- آپون هول، انگلستان
سال تکمیل:
1981 طول: 1410 متر (4626 پا)
طول پل‌ هامبر در مسیر خور هامبر که توسط رودخانه‌های ترنت و اوسه تشکیل شده است، امتداد می‌یابد. پل‌هامبر به مدت 17 سال رکوددار بزرگترین پل جهان بوده است تا اینکه پل گریت بلت در دانمارک تکمیل شد و از آن پیشی گرفت.
پنجنام پل: جیانگین
محل: جیانگین، چین
سال تکمیل: 1999
طول: 1385 متر (4543 پا)
پل جیانگین از رودخانه یانگ‌تسه عبور می‌کند تا جیانگین را به جینگ‌جیانگ متصل کند. انتظار می‌رفت در اصل تکمیل این سازه در پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 به وقوع بپیوندد اما با دو سال تاخیر این پل تکمیل شد. با وجود این از سال 1999 تا 2005 این پل بزرگ‌ترین پل کشور بود تا اینکه پل رانیانگ از آن پیشی گرفت.
ششنام پل: تسینگ ما
محل: هنگ‌کنگ، چین
سال تکمیل: 1997
طول: 1377 متر (4518 پا)
پل تسینگ ما به خاطر نام جزایر هنگ‌کنگ که تسینگ‌ایی و ماوان نام دارند، به این نام خوانده شده است. ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است که طولانی‌ترین مسیر ریلی را در جهان به خود اختصاص داده است. این پل پنج مسیر برای عبور کامیون‌ها و خودروها دارد که دو تا از آنها برای امر اورژانس نگهداشته شده است.
هفتنام پل: ورازانو نروز
محل: نیویورک سیتی، ایالات متحده آمریکا
سال تکمیل: 1964
طول: 1298متر (4260پا)
این پل رویایی روی بندرگاه نیویورک ساخته شده است و جزیره استیتن را به بروکلین متصل می‌کند. این پل مسیر اصلی عبور کامیون‌هایی است که نیویورک را برای انتقال کالاها به نیوجرسی ترک می‌کنند. این پل به مدت 17سال رکورددار بزرگ‌ترین پل جهان بود تا اینکه پل هامبر در انگلستان در سال 1981 تاسیس شد.
هشت نام پل: گلدن گیت
محل: سان فرانسیسکو، ایالات متحده
سال تکمیل: 1937
طول: 1280متر (4200پا)
پل گلدن گیت که هفت دهه پیش توانست عنوان بزرگ‌ترین پل جهان را به خود اختصاص دهد هنوز یکی از ده پل بزرگ جهان است. این پل به عنوان دروازه‌ای به شهرهای خلیج غربی سانفرانسیسکو و اوکلند محسوب می‌شود و هنوز یکی از زیباترین پل‌های جهان به شمار می‌رود.
نهنام پل: هوگا کاستنبرون
محل: کرامفورس سوئد
سال تکمیل: 1997
طول: 1210متر (3970پا)
معنای نام این پل در زبان سوئدی «پل بلند خلیجی» است. این پل که در امتداد رودخانه آنگرمانالون کشیده شده است در حدود 600کیلومتری شمال استکهلم واقع است. طراحی این پل از روی پل گلدن گیت الگوبرداری شده است.
دهنام پل: مکیناک
محل: مکیناو سیتی، میشیگان ایالات متحده
سال تکمیل: 1957
طول: 1158متر (3800پا)
پل مکیناک که بیشتر به نام «بیگ مک» مشهور است، بخش‌های بالایی و پایینی میشیگان را به هم متصل می‌کند. این به معنای آن است که بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل کالاهای راست بلت را بر عهده دارد. این پل توسط طراح مشهور جهان دیوید استینمن طراحی شده است.

 پل‌های معلق باعث می‌شوند شهرها به روند حیات خود ادامه دهند. شاهد این موضوع هم سازه‌های اولیه‌ای است که بیش از 2000 سال پیش برای تسریع زندگی و تجارت بر روی آنها ساخته شد.
  بنابراین جای تعجب نیست که رشد اقتصادی شدید چین مدرن در دهه گذشته همزمان شده است با ساخت سه پل از بزرگ‌ترین پل‌های جهان در این کشور. این پل‌ها به کشور کمک کرده است فاصله بین اقتصادهای عمده جهان را بپیماید.
  پل رانیانگ ساوث به طول 1490 متر (4888 پا) دو سال پیش تکمیل شد. این پل از بزرگ‌ترین رودخانه آسیا یعنی یانگ‌تسه عبور می‌کند و آخرین تلاش چین برای تسریع عبور مردم و محصولات از این آب است.
  پل جیانگین واقع در جیانگین چین هم از رودخانه یانگ‌تسه عبور می‌کند و طول آن بالغ بر 1385 متر (4543 پا) است و شهرهای جیانگین و جینگ‌جیانگ را به هم متصل می‌کند.
در اصل انتظار می‌رفت تکمیل این پل با پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 همزمان شود. اگرچه این اتفاق با دو سال تاخیر روی داده اما هنوز افتخار بزرگ‌ترین پل کشور را از سال 1999 تا 2005 برای چین به بار آورد تا زمانی که پل رانیانگ ساوث از آن پیشی گرفت.
 پل تسینگ ما که در سال 1997 در هنگ‌کنگ تکمیل شد، 1377 متر (4518 پا) طول دارد و به خاطر جزایر هنگ‌کنگ که تسینگ ایی‌ما وان نام دارند، این نام بر آن گذاشته شده است. اما ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است که از طولانی‌ترین خط ریلی جهان برخوردار است.
 این پل پنج مسیر خودرو و کامیون رو دارد که دو تا از آنها برای امور اورژانس حفظ شده است.
 اما پادشاه پل‌های معلق جهان پل 1991 متری (6529 پایی) آکاشی کایکو در شهر کوب ناروتوی ژاپن است. این پل بیش از 23درصد از رکورددار قبلی طولانی‌تر است و شهر کوب را به لوایا متصل می‌کند. پهنای خط کشتیرانی بین‌المللی آکاشی استریت ایجاب می‌کرد که پهنای پل آکاشی کایکو 1500متر باشد پل بزرگ دانمارک یعنی «گریت بلت» با 1624متر طول (5328پا) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این پل بین جزایر زلاندو فانن از سال 1998 ارتباط برقرار کرده است. این پروژه که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در تاریخ دانمارک به شمار می‌رود، توانسته است زمان یک مسافرت طولانی و دشوار را به 10دقیقه رانندگی کاهش دهد.  تاریخ اولین پل‌های معلق جهان به سال 206 قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، یعنی زمانی که چینی‌ها از ساقه درخت مو برای حمل بار آب استفاده می‌کردند.  پس از آن ساقه‌های گیاه بامبو جایگزین ساقه‌های مو شد. طی اواخر دهه 1800میلادی مدل جدیدی از پل‌های معلق در آمریکا و انگلستان ساخته شد.  مهندسی به نام جان آگوستوس رابلینگ، مدلی را خلق کرد که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازه معروف او یعنی پل بروکلین واقع در نیویورک به نماد پل‌های معلق تبدیل شد که طول آن 486متر بود (1595پا). پل بروکلین که در سال 1883 تکمیل شد، اولین پلی بود که در آن از کابل‌های فولادی استفاده شد. سرانجام کابل‌های فولادی به عنوان استانداری برای پل‌های معلق شناخته شد. امروزه در پل‌ها ثبات آنها از جهت‌های مختلف در برابر بادهای شدید و سایر عوامل جوی از اهمیت بسزایی برخوردار است.   تکنولوژی به کار رفته در پل‌ها لاجرم به نیازی برای جابه‌جایی سریع‌تر کالاها تبدیل شده است.به ویژه آنکه تقاضا برای صرفه‌جویی در مخارج باعث شد که از انتقال کالاها از کامیون یا قطار به قایق یا کشتی و دوباره بارگیری آنها به وسایط نقلیه دیگر اجتناب شود. ارائه خدمات آنی بدون سرمایه‌گذاری در زیرساختارها میسر نیست.
البته پل‌ها جنبه دیگری را هم به نمایش می‌گذارند و آن افتخار و تصویر واقعی برای شهرها و کشورها است.   ارزش اقتصادی یک پل در حمل‌ونقل مستقیم تلفیق می‌شود با ارائه نمادی از شکوه و افتخاری که یک شهر را به تصویر می‌کشد. هیچ چیزی در مورد «قدرت محض» جای یک پل مهم را که از خطوط هوایی شهر دیده شود، نمی‌گیرد. چین به نوبه خود هنوز ساخت‌وسازهای خود را به پایان نرسانده است. یک جفت پل معلق هم‌اکنون در دست ساخت است که یکی 1650متر و دیگری 1280متر طول دارد که هنگام تکمیل هر دوی آنها در زمره ده پل بزرگ جهان قرار خواهند گرفت.

نقشه های اجرایی سازه فولادی

ردیف

عنوان فصل

حجم فایل

لینک دریافت

1

نفشه سازه فولادی 5 طبقه با مهاربند واگرای وارونه V

633KB

اینجا کلیک کنید

2

نفشه سازه فولادی 5 طبقه با مهاربند واگرای V

1040KB

اینجا کلیک کنید

3

نفشه سازه فولادی 5 طبقه با مهاربند همگرای X

1549KB

اینجا کلیک کنید

4

نفشه سازه فولادی 6 طبقه با مهاربند واگرای وارونه V

1269KB

اینجا کلیک کنید

5

نفشه سازه فولادی یک سالن

1895KB

اینجا کلیک کنید

۶

نفشه سازه فولادی 4 طبقه با مهاربند واگرا

433 KB

اینجا کلیک کنید

۷

نفشه سازه فولادی 7 طبقه با مهاربند همگرا

3059 KB

اینجا کلیک کنید

۸

نفشه سازه فولادی در اراک

1424 KB

اینجا کلیک کنید

۹

نفشه سازه فولادی بانک مسکن در شهر بم

1266 KB

اینجا کلیک کنید

۱۰

نفشه سازه فولادی بانک مسکن در شهر بوئین زهرا

831 KB

اینجا کلیک کنید

 

Password : www.civilwave.blogfa.com