قابل توجه کلیه مهندسان طراح و ناظر( معماری، عمران، مکانیک و برق)
1- براساس مصوبه کارگروه ایمنی و آتش نشانی لازم است ضوابط ایمنی در طراحی و اجرای آسانسور و پله های برقی توسط مهندسان محترم طراح و ناظر مدنظر قرار گیرد و بدیهی است مشکلات ناشی از عدم رعایت آن بعهده مهندسان محترم خواهد بود.
2- مسئولیت نظارت براجرای صحیح محل چاه آسانسور و درب ها ی ورودی و خروجی به آسانسور (بندهای 1و 2و 3)بعهده مهندسان محترم ناظر عمران و معماری می باشد لذا باید در گزارشات مرحله ای فونداسیون و سقف ها محل اجرای چاه آسانسور گزارش و تایید گردد.
3- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های مکانیکی بعهده مهندسان تاسیسات مکانیک می باشد.
4- مسئولیت نظارت بر اجرای بخش های الکتریکی بعهده مهندسان تاسیسات برقی می باشد
- ضوابط ایمنی دراجرای آسانسور و پله های برقی:
1- طراحی و اجرای آسانسور در داخل دوربندی پلکانها ممنوع می باشد، همچنین درب آسانسور ها نباید در مسیر راه خروج(از یک پلکان به پلکان دیگر)باز شود.
2- ضروریست ایستگاه مشترک پلکان و آسانسور در پارکینگ و سایر طبقات بمنظور جلوگیری از ورود دود و گازهای سمی ناشی از حریق به دستگاه پلکان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حریق و دود دوربندی گردد.(برابر کروکی ذیل)
3- دیوارهای جانبی آسانسور خود ایستا و مقاوم در برابر حریق اجرا گردد.(تحمل حداقل یک ساعت)
4- چاه آسانسور باید منحصرا برای آسانسور باشد، نصب و عبور هرگونه لوله های آب،گاز، فاضلاب، کابل های برق،سیم و تجهیزات دیگر در چاه آسانسور، به جز سیم کشی و لوله کشی برق مربوط به روشنایی چاه و کابل های برق تغذیه و سیستم کنترل مخصوص آسانسور،ممنوع است.
5- بازشوی در موتورخانه باید دارای حداقل عرض 90 سانتی متر و ارتفاع 190 سانتی متر باشد.بازشوی در باید به سمت بیرون، دارای قفل و کلید مطمئن و در اختیار افراد صاحب صلاحیت باشد.
6- در نظر گرفتن سیستم ارتینگ برای آسانسور الزامیست.
7- نصب کفپوش لاستیکی به ضخامت حداقل 6 میلیمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو کنترل آسانسور ضروریست.
8- دستورالعمل نحوه عملکرد سیستم آسانسور در اتاقک نصب گردد.
9- کابل تغذیه برق آسانسور میبایست مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هر گونه حادثه احتمالی و قطع جریان برق قسمت های مختلف، سیستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد.
10- طراحی و اجرای سیستم کشف و اعلام حریق از نوع دستی و اتوماتیک با تجهیزات سمعی و بصری در اتاقک آسانسور الزامیست.
11- نصب علائم ایمنی بمنظور پیشگیری از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقی ضروری می باشد.
12- نصب علائم راهنمای آسانسور و پله برقی در مکان های مناسب بنحوی که در تمامی ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رویت و تشخیص باشد.
13- در صورتیکه سیستم کشف و اعلام حریق در پیرامون پله برقی تعبیه شده باشد، باید به نحوی به سیستم کنترل پله برقی مرتبط و متصل گردد تا هنگام عملکرد این سیستم پله برقی هم جهت با ورود افراد به مجموعه متوقف شده و پله برقی در جهت تخلیه افراد از ساختمان حرکت نماید.
14- آسانسورهای ساختمان های بلند مرتبه و پله های برقی، میبایست علاوه بر اتصال به شبکه برق شهری به ژنراتور برق اضطراری نیز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبکه شهری، ژنراتور برق مورد نیاز آسانسورها و پله های برقی را تامین نماید.
15- فضای موتورخانه آسانسور میبایست به اندازه ایی در نظر گرفته شده باشد که امکان جای دادن کلیه تجهیزات مربوط به آسانسور و همچنین تردد ایمن افراد مسئول جهت تعمیرات احتمالی را دارا باشد.(مطابق مبحث 15 مقررات ملی ساختمان)
16- استفاده از دیوارهای کاذب یا غیر مقاوم در برابر حریق جهت ساخت اتاقک آسانسور اکیدا ممنوع میباشد.
17- اخذ گواهی ایمنی و کیفیت از شرکت های بازرسی و کنترل کیفیت یا مراجع ذیصلاح به هنگام اتمام کار ضروریست و ارائه تصویر گواهی اخذ شده به سازمان آتش نشانی جهت ثبت در سوابق الزامیست.
18- علاوه بر بند های ذکر شده رعایت مبحث 15 مقررات ملی ساختمان الزامی می باشد.