مقدمه
تعریف : روفیکس صفحه فلزی مشبکی است که دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد حداقل 7000 شبکه در هر متر مربع میباشد.
تاریخچه : بیش از چهل و پنج سال است که در کشورهای اروپایی از این محصول استفاده میشود. روفیکس در ابتدا به صورت سقف کاذب مسلح (بدون نیاز به شبکه آرماتور) مورد استفاده قرار گرفت . با بستن روفیکس به زیر تیرهای فرعی توسط مفتول فلزی دیگر نیازی به نصب شبکه آرماتور برای نگهداری سقف کاذب وجود نداشت و این خود موجب صرفهجویی در مصرف مصالح و همینطورباعث سرعت و سهولت در اجرا میشد.
مقاومت خمشی قابل توجه روفیکس مهندسین را بر آن داشت که با قرار دادن آن بر روی تیرهای فرعی و ریختن بتن بر روی آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دهند. آزمایشات متعدد نشان دادند که ترکیب بتن با روفیکس از طریق درگیر شدن بتن در شبکههای آن ، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاری از خود نشان میدهد.
امروزه روفیکس با حدود نیم قرن حضور در صنعت ساختمان در اروپا هنوز جزو یکی از مصالح ساختمانی شناخته شده و مفید محسوب میشود.
مشخصات :
ورق اولیه: ورق رول به ضخامت 0.8 میلیمتر از نوع فولاد مبارکه ST- 12
ـ انواع : در دو نوع روغنی و گا لوانیزه.
ـ ابعاد : عرض 82 سانتیمتر و طول حداکثر 12 متر.
ـ وزن : حدود 4 کیلوگرم در متر مربع
- بتن: متراکم کردن بتن نیز به راحتی توسط تخته ماله امکان پذیر است. اسلامپ مناسب برای بتن دال بین 3 الی 5 سانتیمتر میباشد.
امتیازات سقف روفیکس
1 ـ سهولت اجرا
نصب روفیکس نیازی به نیروی ماهر مانند قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی به راحتی امکان پذیر است. همچنین همزمان با قرارگرفتن روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمنی در زیر پای کارگران گسترده میشود که از سقوط اجسام و افراد کاملا جلوگیری مینماید.
2 ـ سرعت
سرعت قالب بندی با روفیکس در حدود 800 مترمربع در روز با دو کارگر میباشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات ساختمان ،میتوان کلیة طبقات را همزمان بتن ریزی کردودر ضمن قابلیت شکل پذیری روفیکس این امکان را بوجود میآورد که فرمهای پیچیدة معماری را نیز بتوان به سهولت قالب بندی کرد.
3 ـ سهولت حمل و نقل ، و حجم ناچیز ضایعات
بر خلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و بتنی متداول ، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت 10 تن قادر است بیش از 2500 متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.
4 ـ افزایش استحکام سازه
قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال ، یعنی در ناحیة حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکههای آن ، موجب میشود که تنش های حاصل از بارگذاری به ناودانیها روفیکس منتقل شوند. هر یک از ناودانیهای روفیکس دارای سطح مقطعی برابر با 40 میلیمتر مربع (معادل سطح میلگردی به قطر 7 میلیمتر) میباشد. فاصلة ناودانیهای روفیکس از یکدیگر 13.5 سانتیمتر است .
بنابراین در هر متر عرض روفیکس سطح مقطع فلزی برابر 300 میلیمتر مربع قرار میگیرد.
بر خلاف شبکة میلگرد که درآن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می کنند. ناودانیهای روفیکس از طریق شبکة آن به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچة فولادی تشکیل میدهند.
بارگذاری های متعدد نیز نشان دادهاند که ترکیب روفیکس و بتن در صورتی که متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکههای روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد،میتواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور ،مؤثر واقع شود.
طبق آزمایشات انجام شده بر روی سقف روفیکس ، مقاومت خمشی ازمایشگاهی این سقفها حدودا 20 درصد بالاتر از مقاومت خمشی محاسباتی انها می باشد.
این افزایش مقاومت ،بدان علت است که ،به هنگام بتن ریزی ،روفیکس در وسط دهانه حدود1 سانتیمتر خیز بر می دارد.در نتیجه عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش یافته واین اضافه مقاومت رافراهم می کند.که البته در جهت اطمینان ،در محاسبات سقف روفیکس از این پدیده صرفنظر می کنند.
در شکل زیر یک نمونه آزمایش خمشی دال در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران مشاهده میشود.
در هیچ یک از بارگذاریها از میلگرد و یا هر گونه مصالح تقویتی دیگر استفاده نشده و آزمایشها صرفا به منظور مطالعه رفتار بتن و روفیکس صورت گرفتهاند.
جدول طراحی و انتخاب ضخامت دال بتنی روی قالب روفیکس و رابطة بین ضخامت دال بتنی و اندازة دهانة تیرهای فرعی برای شرایط مختلف بارگذاری درنمودار هایی تنظیم شده اند. بعنوان مثال ، چنانچه فاصلة تیرهای فرعی از یکدیگر برابر با یک متر تعیین شده باشد ، دال بتنی با ضخامت 7 سانتیمتر میتواند ، با رعایت حاشیة اطمینان قانونی ، سرباری معادل 1600 کیلوگرم بر متر مربع را تحمل کند. آزمایشات مختلف نشان دادهاند که ظرفیت نهایی دال در حدود سه برابر مقادیر این نمودار میباشد.