یکنام پل: آکاشی کایکو محل: کوب- ناروتو، ژاپن سال تکمیل: 1998 طول: 1991 متر (6529پا) این پل بیش از صدها متر (یا 23درصد) طولانیتر از پل رکورددار قبلی یعنی پلگریت بلت دانمارک است. این پل جایگزین مسیرهایی شده است که کوب را به لوایا متصل میکرد. پهنای خطوط کشتیرانی بینالمللی آکاشی استریت ایجاب کرد که پهنای این پل حداقل 1500متر باشد. | |
دونام پل: گریتبلت محل: کورسور، دانمارک سال تکمیل: 1998 طول: 1624متر (5328پا) پس از 100سال کشتیرانی بین جزایر زلاند و فونن سرانجام این سازه عظیم در سال 1998 به مرحله تکمیل رسید. این پل که بزرگترین سازه در تاریخ دانمارک است، توانسته است مسافرتهای دریایی بسیار دشوار و طولانی را به یک مسیر 10دقیقهای رانندگی کاهش دهد. | |
سهنام پل: رانیانگ ساوث محل: چین سال تکمیل: 2005 طول: 1490 متر (4888 پا) پل رانیانگ ساوث سازه مرکزی یک پل پهنتر و مجتمع جادهای است که از رودخانه یانگتسه در استان جیانگسوی چین میگذرد. ساخت این پل آنقدر سریع بود که گفته میشود برای آن تنها نیمی از زمان ساخت پل آکاشی کایکیو صرف شد. | |
چهارنام پل: هامبر محل: کینگستون- آپون هول، انگلستان سال تکمیل: 1981 طول: 1410 متر (4626 پا) طول پل هامبر در مسیر خور هامبر که توسط رودخانههای ترنت و اوسه تشکیل شده است، امتداد مییابد. پلهامبر به مدت 17 سال رکوددار بزرگترین پل جهان بوده است تا اینکه پل گریت بلت در دانمارک تکمیل شد و از آن پیشی گرفت. | |
پنجنام پل: جیانگین محل: جیانگین، چین سال تکمیل: 1999 طول: 1385 متر (4543 پا) پل جیانگین از رودخانه یانگتسه عبور میکند تا جیانگین را به جینگجیانگ متصل کند. انتظار میرفت در اصل تکمیل این سازه در پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 به وقوع بپیوندد اما با دو سال تاخیر این پل تکمیل شد. با وجود این از سال 1999 تا 2005 این پل بزرگترین پل کشور بود تا اینکه پل رانیانگ از آن پیشی گرفت. | |
ششنام پل: تسینگ ما محل: هنگکنگ، چین سال تکمیل: 1997 طول: 1377 متر (4518 پا) پل تسینگ ما به خاطر نام جزایر هنگکنگ که تسینگایی و ماوان نام دارند، به این نام خوانده شده است. ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است که طولانیترین مسیر ریلی را در جهان به خود اختصاص داده است. این پل پنج مسیر برای عبور کامیونها و خودروها دارد که دو تا از آنها برای امر اورژانس نگهداشته شده است. | |
هفتنام پل: ورازانو نروز محل: نیویورک سیتی، ایالات متحده آمریکا سال تکمیل: 1964 طول: 1298متر (4260پا) این پل رویایی روی بندرگاه نیویورک ساخته شده است و جزیره استیتن را به بروکلین متصل میکند. این پل مسیر اصلی عبور کامیونهایی است که نیویورک را برای انتقال کالاها به نیوجرسی ترک میکنند. این پل به مدت 17سال رکورددار بزرگترین پل جهان بود تا اینکه پل هامبر در انگلستان در سال 1981 تاسیس شد. | |
هشت نام پل: گلدن گیت محل: سان فرانسیسکو، ایالات متحده سال تکمیل: 1937 طول: 1280متر (4200پا) پل گلدن گیت که هفت دهه پیش توانست عنوان بزرگترین پل جهان را به خود اختصاص دهد هنوز یکی از ده پل بزرگ جهان است. این پل به عنوان دروازهای به شهرهای خلیج غربی سانفرانسیسکو و اوکلند محسوب میشود و هنوز یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار میرود. | |
نهنام پل: هوگا کاستنبرون محل: کرامفورس سوئد سال تکمیل: 1997 طول: 1210متر (3970پا) معنای نام این پل در زبان سوئدی «پل بلند خلیجی» است. این پل که در امتداد رودخانه آنگرمانالون کشیده شده است در حدود 600کیلومتری شمال استکهلم واقع است. طراحی این پل از روی پل گلدن گیت الگوبرداری شده است. | |
دهنام پل: مکیناک محل: مکیناو سیتی، میشیگان ایالات متحده سال تکمیل: 1957 طول: 1158متر (3800پا) پل مکیناک که بیشتر به نام «بیگ مک» مشهور است، بخشهای بالایی و پایینی میشیگان را به هم متصل میکند. این به معنای آن است که بخش عمدهای از حملونقل کالاهای راست بلت را بر عهده دارد. این پل توسط طراح مشهور جهان دیوید استینمن طراحی شده است. |
پلهای معلق باعث میشوند شهرها به روند حیات خود ادامه دهند. شاهد این موضوع هم سازههای اولیهای است که بیش از 2000 سال پیش برای تسریع زندگی و تجارت بر روی آنها ساخته شد.
بنابراین جای تعجب نیست که رشد اقتصادی شدید چین مدرن در دهه گذشته همزمان شده است با ساخت سه پل از بزرگترین پلهای جهان در این کشور. این پلها به کشور کمک کرده است فاصله بین اقتصادهای عمده جهان را بپیماید.
پل رانیانگ ساوث به طول 1490 متر (4888 پا) دو سال پیش تکمیل شد. این پل از بزرگترین رودخانه آسیا یعنی یانگتسه عبور میکند و آخرین تلاش چین برای تسریع عبور مردم و محصولات از این آب است.
پل جیانگین واقع در جیانگین چین هم از رودخانه یانگتسه عبور میکند و طول آن بالغ بر 1385 متر (4543 پا) است و شهرهای جیانگین و جینگجیانگ را به هم متصل میکند.
در اصل انتظار میرفت تکمیل این پل با پنجاهمین سالگرد انقلاب چین در سال 1997 همزمان شود. اگرچه این اتفاق با دو سال تاخیر روی داده اما هنوز افتخار بزرگترین پل کشور را از سال 1999 تا 2005 برای چین به بار آورد تا زمانی که پل رانیانگ ساوث از آن پیشی گرفت.
پل تسینگ ما که در سال 1997 در هنگکنگ تکمیل شد، 1377 متر (4518 پا) طول دارد و به خاطر جزایر هنگکنگ که تسینگ اییما وان نام دارند، این نام بر آن گذاشته شده است. اما ادعای اصلی این پل برای شهرتش این است که از طولانیترین خط ریلی جهان برخوردار است.
این پل پنج مسیر خودرو و کامیون رو دارد که دو تا از آنها برای امور اورژانس حفظ شده است.
اما پادشاه پلهای معلق جهان پل 1991 متری (6529 پایی) آکاشی کایکو در شهر کوب ناروتوی ژاپن است. این پل بیش از 23درصد از رکورددار قبلی طولانیتر است و شهر کوب را به لوایا متصل میکند. پهنای خط کشتیرانی بینالمللی آکاشی استریت ایجاب میکرد که پهنای پل آکاشی کایکو 1500متر باشد پل بزرگ دانمارک یعنی «گریت بلت» با 1624متر طول (5328پا) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این پل بین جزایر زلاندو فانن از سال 1998 ارتباط برقرار کرده است. این پروژه که بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ دانمارک به شمار میرود، توانسته است زمان یک مسافرت طولانی و دشوار را به 10دقیقه رانندگی کاهش دهد. تاریخ اولین پلهای معلق جهان به سال 206 قبل از میلاد مسیح برمیگردد، یعنی زمانی که چینیها از ساقه درخت مو برای حمل بار آب استفاده میکردند. پس از آن ساقههای گیاه بامبو جایگزین ساقههای مو شد. طی اواخر دهه 1800میلادی مدل جدیدی از پلهای معلق در آمریکا و انگلستان ساخته شد. مهندسی به نام جان آگوستوس رابلینگ، مدلی را خلق کرد که هنوز مورد استفاده قرار میگیرد. سازه معروف او یعنی پل بروکلین واقع در نیویورک به نماد پلهای معلق تبدیل شد که طول آن 486متر بود (1595پا). پل بروکلین که در سال 1883 تکمیل شد، اولین پلی بود که در آن از کابلهای فولادی استفاده شد. سرانجام کابلهای فولادی به عنوان استانداری برای پلهای معلق شناخته شد. امروزه در پلها ثبات آنها از جهتهای مختلف در برابر بادهای شدید و سایر عوامل جوی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تکنولوژی به کار رفته در پلها لاجرم به نیازی برای جابهجایی سریعتر کالاها تبدیل شده است.به ویژه آنکه تقاضا برای صرفهجویی در مخارج باعث شد که از انتقال کالاها از کامیون یا قطار به قایق یا کشتی و دوباره بارگیری آنها به وسایط نقلیه دیگر اجتناب شود. ارائه خدمات آنی بدون سرمایهگذاری در زیرساختارها میسر نیست.
البته پلها جنبه دیگری را هم به نمایش میگذارند و آن افتخار و تصویر واقعی برای شهرها و کشورها است. ارزش اقتصادی یک پل در حملونقل مستقیم تلفیق میشود با ارائه نمادی از شکوه و افتخاری که یک شهر را به تصویر میکشد. هیچ چیزی در مورد «قدرت محض» جای یک پل مهم را که از خطوط هوایی شهر دیده شود، نمیگیرد. چین به نوبه خود هنوز ساختوسازهای خود را به پایان نرسانده است. یک جفت پل معلق هماکنون در دست ساخت است که یکی 1650متر و دیگری 1280متر طول دارد که هنگام تکمیل هر دوی آنها در زمره ده پل بزرگ جهان قرار خواهند گرفت.