پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

نوسازی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

نوسازی داخلی و دکوراسیون داخلی دو مفهومی می باشند که به زیبایی داخلی یک ساختمان اشاره دارند، هر کدام دارای مفهوم مجزایی نسبت به هم می باشند.

نوسازی داخلی ساختمان مراحل و انجام آن قبل از عمل دکوراسیون انجام می شود و شامل مواردی مثل انجام دیوار کوب ها ، سقف کاذب ، کاغذ دیواری و... می باشد. در عمل نوسازی ساختمان تمام موارد مربوط به تعمییر نماهای داخلی یک ساختمان انجام می شود و اصطلاحا بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی نوسازی می شود. حتی عملیات مربوط به جا به جایی دیوار ها نیز در زمان نوسازی داخلی ساختمان انجام می شود.

 

 

ولی مفهوم دکوراسیون داخلی ساختمان که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده است و به  بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور بخشیدن روح زیبایی به نمای داخلی یک ساختمان می پردازد.

طراحی داخلی ساختمان (دکوراسیون داخلی)  زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع طراحی داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. طراحی داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­ درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، طراحی داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

 

تاریخچه دکوراسیون داخلی :    در دهه 1940 عناوین «طراحی داخلی» و «دکوراسیون داخلی» توسط برخی افراد که یک سری خدمات در این زمینه‌ارائه می‌دادند، مطرح شد. بعد از جنگ جهانی دوم، ادارات، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و مدارس، همزمان با رونق اقتصادی کشورها، از لحاظ ساختار و ترکیبات فضایی، اهمیت زیادی یافتند.

 

دکوراسیون داخلی صرفا مربوط به بهبود وضعیت بصری یا ظاهری یک فضای داخلی نیست بلکه هدف آن بهینه‌سازی و سازگارکردن استفاده‌های مورد نظر برای یک محیط ساخته شده‌است. در واقع می‌توان از آن به روندی عملکردی، زیبایی‌شناختی و هدایت‌گر، برای رسیدن به‌اهداف مورد نظر از جمله پویایی، افزایش بازده‌ کاری و یا بهترکردن روش زندگی، یاد کرد.

طراحی داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.

طراحی داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو طراحی داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد