پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

انواع بازسازی ساختمان


 


 در این مقاله قصد این را داریم انواع بازسازی ساختمان و روش های اصلی در بازسازی ساختمان ها و همچنین تاریخچه مختصری از پیدایش این راه و روش ها، در بازسازی ساختمان را برای شما تشریح نماییم.

1 - بازسازی آرکنولوژیک یا مرمت علمی :

در این نوع بازسازی ساختمان که همانگونه از اسم آن پیداست ، تمام موارد و مراحل بازسازی یک ساختمان به صورت علمی و با مطالعه دقیق انجام می شود.

مراحلی که در این نوع از بازسازی ساختمان رعایت می شود به شرح ذیل می باشد:

  • مقاوم کردن و محکم کردن ساختمان
  • سوار کردن المنهای جدا شده از ساختمان
  • حفاری برای تقویت پی ساختمان
  • نوسازی سنگ های نما ساختمان و سفت کاری بخش های ترک خورده

 

2 - بازسازی آرتیستیک یا مرمت هنری :

در این نوع بازسازی ساختمان اجازه ابداع به کسی که وظیفه بازسازی ساختمان را دارد، داده می شود و او با توجه به صلیقه خود و تجربه خود قسمت های مختلف یک بنا را بازسازی و مرمت می نماید. همچنین قسمت ها و بخش هایی که نیاز به تکمیل و اضافه شدن مصالح را دارند با ایده های جدید خود تکمیل می نماید.

می توان تاریخچه این سبک را به دوران رنسانس و معماری سبک رنسانسی نسبت داد، زیرا تمامی معماران آن دوره در تمامی بازسازی های خود ابداعاتی نیز ایجاد می نمودند و هر ساختمان که نیاز به بازسازی داشت را تکمیل نیز می نمودند.

این نوع بازسازی برای ساختمان هایی استفاده می شود که اغلب درصد ماندگاری و حیات برای آن بنا  بسیار پایین می باشد.

 

 

روش های بازسازی ساختمان :

حال در این قسمت روش های بازسازی ساختمان را که در 4 روش کلی تقسیم می شوند را برای شما توضیح می دهیم.

1.      بازسازی حفاظتی ساختمان : در این روش به بازسازی و حفاظت کلی ازساختمان پرداخته می شود و کلیات یک بنا مورد بازسازی و حفاظت قرار می گیرد. در این روش باید مطالعه کاملی بر روی تمام ویژگی های یک ساختمان و مصالح آن انجام شود تا بتوان مراحل بازسازی را صحیح و کامل انجام داد.

2.      بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز : این روش به این صورت انجام می پزید که تیکه های جاگزین به جای تکیه های فرسوده قبلی جایگذاری می شود اما به گونه ای که بیشترین شباهت را به نمای ابتدایی ساختمان دارد. این روش بازسازی اغلب برای بنا های تاریخی فرسوده استفاده می شود که نمی خواهیم هارمونی و سبک قبلی آن از بین برود. در این روش باید حتی المکان کمترین تغییر بر روی ساختمان انجام شود.

3.      بازسازی با روش پاکسازی سبکی: در این روش مواردی که باعث ضرر بر روی ساختمان و از بین رفتن آن می شود، حذف و پاک سازی شده و الحاقات نامناسب که اصالت بنا را زیر سوا می برد، از بنا جدا خواهد شد.

4.      بازسازی تکمیلی ساختماندر این روش بازسازی ساختمان قسمت های از دست رفته بنا دوباره بازسازی و تکمیل می شود تا یک ساختمان بتواند به حیات خود دوباره ادامه دهد؛ در بسیاری از ساختمان های فرسوده در شهر ها از این روش بازسازی برای استفاده مجدد یک ساختمان استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد