پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

راه شوسه و روش نگهداری آن


 . 

 

تعاریف راه شوسه :

  • جاده‌ای که عملیات زیرسازی آن انجام شده باشد و به جای آسفالت روی آن شن ریخته باشند، و به اصطلاح جادة ساخته و پرداخته را راه شوسه می گویند.
  • شوسه جاده‌  ای شنی است که مسیر آن با شیوه های مهندسی و صحیح ، طراحی و زهکشی شده است
 

.

این مطلب رو در خصوص راههای شوسه و نحوه نگهداری این راه خدمت شما ارائه میدم ..... و سعی می کنیم تعاریف غلطی که از راه شوسه به وجود آمده رو اصلاح کنیم  . و بیشتر با این راه  آشنا بشیم . و در خصوص مشخصات و نگهداری این راه بیشتر بدونیم ........

متن زیر از جلد دوم  کتاب راهنمای بین اللملی تعمیر و نگهداری راه با عنوان تعمیر و نگهداری راههای شوسه است .

 مولف این راهنما جناب ج . استوارت یرل این طور ادعا کرده که نگارش این راهنما از دانش کمیته و کشورهای زیادی بهره گرفته شده است که این کشورها شامل استرالیا، الجزایر ، بلژیک ، برزیل ، فرانسه ، آلمان، هند ، ایتالیا ، مراکش ، لهستان ، پرتغال، بنگال، اسپانیا ، ترکیه ، ایالات متحده آمریکا ، انگلستان ،و بانک جهانی می باشد .

و اغلب این مطالب نگارش جدیدی از کتاب راهنمای (UN/EC)  در مورد آفریقاست که توسط متخصصینی از فرانسه ، آلمان و انگلستان در سال 1982 منتشر شده است .

____________

یک راه شوسه می تواند مسیری باشد که  یا برای استفاده چند ساله ، ساخته شده یا جاده ای باشد که مسیر آن با شیوه های مهندسی و صحیح ، طراحی و زهکشی شده است . 

راههای خاکی در یک مسیر با استفاده از خاک طبیعی ساخته شده اند. جاده های شنی با یک لایه از مصالح پوشانده شده اند که از خاک طبیعی استحکام بیشتری دارند .

راههای شوسه اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند ، می تواند ترافیکی تا حجم صدها وسیله نقلیه در روز را عبور دهند . 

نخستین مورد عینی در تعمیر و نگهداری راههای شوسه ، دفع سریع آب از سطح راه است . اگر آب به سرعت از سطح راه دفع نشود ، سطح آن نرم شده و شیار و گودال با عبور ترافیک فورا ایجاد می شود و به این ترتیب راه خیلی زود غیر قابل عبور خواهد شد .

راه شوسه چالوس ـ تهران در دهه 1310/عکس


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد