پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

چگونه حجم فایل اتوکد خود را کاهش دهیم؟

 گاه پیش می آید برای انتشار یا ارسال فایل اتوکد خود نیاز به کاهش حجم این نوع فایل ها داریم. در ادامه به چند روش کاربردی برای کاهش حجم فایل های ترسیمی اتوکد اشاره می کنیم. 

۱- از دستور Purge استفاده کنید!

هنگام ترسیم و ویرایش فایل های اتوکد، ممکن است بسیاری از اطلاعات در آن ذخیره شود که دیگر به آن نیازی نیست. به عنوان مثال بلوک هایی که پاک شده اند، استایل های خط و یا استایل های اندازه گذاری که در فایل وارد شده اند، اما چون به آن نیاز نداشتیم، آن ها را پاک کرده ایم. تمام این اطلاعات هر چند در صفحه ی ترسیم ما وجود ندارند، اما در فایل به صورت پنهان ذخیره شده اند. می توان این اطلاعات را که در ترسیم استفاده نشده اند با دستور Purge پاک کرد تا حجم فایل کاهش یابد.برای اجر%:.7-DB� دستور، خلاصه دستور Pu و سپس کلید Enter را وارد کنید و  در صفحه ی باز شده آن قدر کلید  Purge All را کلیک کنید که دیگر قابل کلیک نباشد و تمام اطلاعات اضافی پاک شده باشد.

۲- از دستور Overkill استفاده کنید!

هنگام ترسیم و ویرایش فایل های اتوکد ممکن است بعضی از خطوط، بلاک ها و یا سایر آبجکت ها روی هم تکرار شده باشند و علاوه بر ازدیاد حجم فایل، باعث برخی مشکلات در ادامه ی ترسیم و یا ویرایش ترسیمات شوند. برای پاک کردن این ترسیمات که روی هم تکرار شده اند از دستور Overkill استفاده کنید تا به راحتی غالب آن ها را حذف کنید!روش کار با این دستور بدین صورت است که پس از تایپ دستور Overkill و فشردن دکمه ی Enter، باید آبجکت هایی را که می خواهید این دستور روی آن اعمال شود انتخاب کنید که با تایپ کردن دستور All و دو بار فشردن کلید Enter تمام ترسیمات انتخاب می شوند. در پنجره ی باز شده برای تعیین میزان تلورانس حداکثر فاصله آبجکت های روی هم افتاده مقدار Tolerance را وارد کنید. پیشنهاد ما این است که اگر نقشه ها را با واحد متر ترسیم کرده اید مقدار تلورانس را برابر  ۰٫۰۱ و چنانچه از واحد سانتی متر استفاده نموده اید، مقدار آن را برابر ۱ قرار دهید. در نهایت دکمه ی Ok را در کلیک کنید و منتظر بمانید تا آبجکت های تکرار شده روی هم پاک شوند و در آخر گزارشی از تعداد آبجکت های پاک شده در خط فرمان به شما نمایش داده می شود.

۳- ترسیمات خود را به یک فایل جدید منتقل کنید!

چنانچه تمام موارد فوق را انجام داده باشید، گاه انتقال ترسیمات به یک فایل جدید و ذخیره ی مجدد آن می تواند تأثیر به سزایی در حجم فایل شما داشته باشد، خصوصا فایل هایی که مورد ویرایش زیادی قرار گرفته است. برای انتقال ترسیمات به یک فایل جدید می توانید آن ها Copy و در یک فایل جدید Paste کنید و فایل جدید را ذخیره نمایید و یا اینکه با دستور Wblock ترسیمات را به یک فایل جدید منتقل کنید.برای استفاده از دستور Wblock پیشنهاد می کنیم پس از اجرای این دستور، در پنجره ی باز شده، توسط دکمه Select objects در بخش Objects بخشی از ترسیمات خود را که نیاز دارید انتخاب کنید. سپس در پایین پنجره مسیر و نام فایل را انتخاب کنید و در نهاید دکمه Ok را کلیک کنید تا فایل جدید در مسیر داده شده ساخته شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد