پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

پارس عمران

مرکز آموزش مهندسی عمران و معماری

سقف نیازیت

مبتکر و سازنده این سقف ،‌آقای مهندس نیازی میباشد که دومقاله توسط ایشان و مهندس مهدی حاج اسماعیلی کارشناس بخش سازه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، تحت عناوین زیر به چاپ رسیده است .

1-سبک سازی ساختمان با استفاده از سقف سبک نیازیت سقف نهمین همایش توسعه مسکن در ایران مهر ماه 1381 .

2-ارتقای کیفیت طراحی وساخت سقف ساختمانهای موجود در راستای سبک سازی وبهینه سازی مصرف انرژی .

این سیستم ازخانواده سقفهای تیرچه بلوک میباشد وعمده تفاوت آن نسبت به سقف های تیرچه بلوک درنوع تیرچه های آن میباشد .

متناظربا سیستم تیرچه بلوک معمولی، در این سیستم بجای تیرچه های بتنی ، از تیرچه های فولادی با جان خالی وبعبارت دیگر تیرچه خرپایی بدون بتن ریزی در تیرچه استفاده میشودوبه جای بلوکهای سفالی یا بتنی ،از بلوکهای گچی به همراه بلوکهای پلی استایرن، ویا بلوکهای لیکا به همراه بلوکهای پلی استایرن ، به طولی برابر تیرهای فولادی استفاده میشود . روی بلوکهای پلی استایرن مش فولادی ودر نهایت بتن به ضخامت5 سانتیمتر اندود میشود .   

 

اجزای تشکیل دهنده نیازیت سقف  

 

1- تیرچه های فولادی

تیرهای فولادی با جان خالی ، عضو اصلی باربر در این سیستم اند ،‌در ساخت این تیرها میلگرد های آجدار یا صاف با نمره های متنوع ، تسمه های فولادی وسپری استفاده میشود . مشخصات این تیرها طبق طراحی مورد نظر صورت پذیرفته ودرنقشه های اجرائی ارایه میگردد.   

 

۲-بلوک نیازیت

قسمت اعظم مواد تشکیل دهنده این بلوک را گچ تشکیل می دهد که مواد افزودنی نیز به آن افزوده می شود ووزن مخصوص بلوک را به 600 کیلوگرم برمتر مکعب می رساند.

بلوک گچی نیازیت با ضخامتهای مختلف مطابق نقشه های اجرائی درقسمت پائین تیر فولادی روی لبه تسمه ها در فاصله داخلی تیرها   ( 50تا70 ) وعرض 20 تا 25 سانتیمتر درطول تیر استفاده می شود. در قسمت زیرین این بلوک عملیات نازک کاری انجام می گیرد. عمق بلوک بر حسب مشخصات سقف، متغیر است .  

 

3- بلوکهای پلی استایرن

در نیازیت سقف علاوه بر آن که در جهت عایق بند ی از یک بلوک پلی استایرن استفاده شده است ، یک لایه بلوک گچی سوراخدار نیز در زیر بلوکهای پلی استایرن اجرا شده که این لایه گچی علاوه بر عایق بودن، محافظ مناسبی برای بلوک پلی استایرن در مواقع آتش سوزی است .

این بلوک نقش پر کننده و قالب بتن دال سقف نیازیت را بر عهده دارد و البته نقشهای دیگر از جمله عایق حرارت و صدا را نیز می توان به این موارد افزود.  

  

4- دال بتنی

ضخامت بتن دال فوقانی باید حداقل 5 سانتیمتر بوده و در این لایه بتنی، جلوگیری از ترک خوردگی در اثر تغییرات درجه حرارت و انقباض وانبساط بتن از میلگردهای حرارتی استفاده میشود .  

 

ویژگیهای سقف نیازیت   

محاسن

1-تیرچه های سقف نیازیت ، بدلیل فلزی بودن ، شکننده نیستند ، حمل ونقل و انبار کردن آنها آسانتر است و ضایعات کمتری دارند ومدت زمان لازم جهت ساخت تیرچه های فلزی در مقایسه با تیرچه های بتنی ، با توجه به اینکه ، تیرچه های بتنی باید به مدت هفت روزدر حوضچه های اب نگهداری شود،کمتر است.( حدود 60% نسبت به تیرچه های بتنی سبکتر میباشند .

 

2-بعلت امکان استفاده از نیازیت سقف در دهانه های بالا ، محدویت های معماری در این سقف ، نسبت به سقف تیرچه بلوک کمتر شده است . 

 

3-می توان با برش دادن بلوک پلی استایرن، لوله کشی هارا از داخل سقف و از فضای خا لی تیرچه ها عبور داد، بدین ترتیب می توان ازاضافه وزنی که پوکه ریزی در سقف تیرچه بلوک به سازه تحمیل می کرد، در این سقف صرفنظر شود. که البته این عمل مشکل بزرگی به همراه می آورد که در قسمت 6 به آن اشاره می شود .  

 

4-استفاده از دو لایه بلوک با جنس های متفاوت یعنی پلی استایرن وگچ ،‌هر کدام به نوبه خود در عایق نمودن سقف دربرابر صدا و جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی – برودتی موثر می باشند.

بلوک های گچی زیرین،محافظ مناسبی برای بلوک های پلی استایرن  در مواقع آتش سوزی میباشند ودر ضمن با استفاده از بلوکهای گچی در لایه زیرین سقف ، پیوستگی و چسبندگی به مراتب مناسب تری بین سقف سازه ای ونازک کاری آن پدید می آید .

درضمن استفاده از بلوک پلی استایرن ، مشکل جذب شیره بتن توسط بلوک وپایین آمدن کیفیت بتن مرتفع شده است .   

 

5-تیرچه های این سقف نیز ، مانند تیرچه های سقف کرومیت خود ایستا بوده و بی نیاز از شمع بندی می باشد.  

 

6-طبق نظر مبتکر سقف، این سقف، نسبت به سقف تیرچه بلوک حدود 50% سبکتر شده است. که البته ،بعلت استفاده از تیرچه های فلزی وزن سقف مقداری کمتر شده است ودر ضمن سبکتر شدن سقف بعلت عبور تاسیسات از داخل سقف سازه ای اشتباه بزرگی است، چون در صورت بروز مشکل برای لوله های تاسیسات، دسترسی به آنها رابسیار مشکل وبعضا غیر ممکن می سازد.‎‎

در ضمن تصور میشود که سبکی 50درصد ی نیازیت سقف نسبت به سقف تیرچه بلوک بادر نظر گرفتن بلوکهای سفالی ویا حتی بتنی درمحاسبه وزن سقف تیرچه بلوک انجام گرفته است بنابراین این مقایسه اشتباه است ، چون درسقف تیرچه بلو ک نیز، امکان استفاده از بلوکهای پلی استایرن می باشد .  

 

معایب   

1-استفاده ازدوسری بلوک بطور همزمان، موجب طولانی تر شدن زمانی که صرف بلوک ها می شود، خواهد شد. بعبارتی دیگر خریداری، حمل، انبار کردن و نیز چیدن بلوکها برروی سقف، بجای اینکه فقط در مورد بلوک سفالی یا فقط در مورد بلوک بتنی در سقف تیرچه بلوک انجام شود، حال باید در مورد دو سری بلوک ( گچی و پلی استایرن ) انجام گیرد.    

 

2-همانند سقف کرومیت، خود ایستابودن تیرچه ها، منجر به مصرف فولاد مضاعف در تیرچه ها میشود.

    ( موارد دیگر بعلت مشا بهت با سقف کرمیت در قسمت سقف کرومیت،توضیح داده می شود )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد